Articles d'Opinió - Finançament
IMPOST DE SUCCESSIONS
josepchalmeta.png
Josep Chalmeta
Membre d'RI

L’impost de successions, com indica el seu nom i tothom sap, és el que grava i han de pagar les persones que hereten quelcom d’altri.

Però en la seva actual concepció aquest és un impost regressiu, injust, ja que no recapta de les classes altes, sinó i molt particularment de les classes mitges i mitges baixes.

Per què resulta així a la pràctica?

Simplement perquè les classes més adinerades poden eludir-lo passant a tenir les seves propietats a altres àrees geogràfiques on aquest impost sigui gairebé inexistent. I no cal anar molt lluny per aconseguir això, no cal anar a cap paradís fiscal. La cosa és tan simple com traslladar-se al País Valencià, o a la Comunidad de Madrid, o … Més ràpidament, podem dir que ara els únics que el paguem en quanties importants som els catalans!

I cal que la Generalitat corregeixi aquesta situació de forma immediata, perquè… quan una persona mor i el seu cònjuge hereta la meitat de la seva vivenda habitual, que és el cas més freqüent, es pot trobar que no pot seguir vivint a la seva llar de sempre perquè no pot fer front a l’impost; aleshores només se’n pot sortir venent la casa, o el pis, pagar l’impost i buscar una casa/pis més baratet. Això és just, Sr. Castells?

I què passa quan es tracta de l’herència d’una petita empresa familiar, una botigueta, posem per cas? Després de dues herències consecutives és com haver de comprar de nou la botiga, que porta anys i panys sent de la família. Això és just, Sr. Montilla?
Com pot ser que a València, a Madrid, etc. es paguin 300’- euros pels tràmits hereditaris i a Catalunya s’hagin de pagar quantitats que superen a vegades els 30.000’- euros per una herència similar?

Cal suprimir aquest impost anacrònic pel que fa a herències de la llar familiar habitual; cal suprimir-lo pel que fa a herències de negocis familiars; cal reduir-lo en molts altres casos.

Però no podem esperar el final del 2007 sense haver pres decisions en aquest tema que afecta a capes importantíssimes de la població.

Des d’ ERC reclamem mesures, ja!!

3561 lectures | 18 comentaris Enviar
Comentaris (18)add
impostos
escrit per Robert , 18/04/2008 07:10

La cosa està molt clara Josep. Anem a petar de morros al mateix lloc de sempre on rau la clau de bona part dels nostres mals: "El dèficit fiscal". Com qualsevol altra administració, la Generalitat necessita de l'oli per a que funcioni tota la maquinària. Aquest "oli" no és altra cosa que diners. Sense diners, la Generalitat i qualsevol altra administració esdevé totalment inútil i inoperant. Així les coses, la Generalitat, mancada de recursos com està es veu en la imperiosa necessitat de treure'ls d'on pugui i aquest d'on pugui no són altres que els propis administrats: "TOTS NOSALTRES". D'aquí la necessitat de treure recursos de la forma més impopular possible, via impositiva abusiva. Impost de successions que en moltes altres comunitats autònomes ha desaparegut o ha estat molt reduit. Mil i una loteries: 6/49, trio i no sé quantes més. Per cert és prou simptomàtic fer-vos notar que l'administració del País Basc no té cap mena de loteria o jocs d'apostes. I per últim i encara que no es pot provar, no m'estranyaria gens ni mica que aquesta imperiosa necessitat recaptatòria de la Generalitat fos també causa directa de l'excés de zel mostrat més sovint de lo normal pels Mossos d'Esquadra a l'hora de tramitar denúncies de trànsit.

Valora'l:
+
-
TRIPARTIT quo vadis?
escrit per pep guspira , 18/04/2008 08:49

Això que exposes és un mal negoci per Catalunya, aquest govern no té cap previsió de futur (amb lo de la sequera en tenim un altre exemple) i si això dura una mica més ens trobarem que cada vegada dependrem més del que Madrid estigui disposada a donar, perquè sinó d'on sortiran els € per pagar tota aquesta crosta tripartidista que cada dia que passa s'estén més i més. Jo és que no sé si inclús ho fan expressament, perquè per a ells és una fita el que tinguem que dependrà de Madrid.

Valora'l:
+
-
De pies en el suelo y no volando ....
escrit per Juanito , 01/10/2008 18:57

Fíjate por donde esta propuesta es interesante para los ciudadanos. A ver si cunde el ejemplo y los de ERC os dedicais a cosas útiles y os dejais de químeras separatistas y de "somia truites".

Valora'l:
+
-
Ens hem d'unir els ciutadans per a que els polítics ens facin cas
escrit per noimpostsuccessions , 05/11/2008 23:51

Els nostres polìtics el que han de fer es plantar-se ben ferms per demanar el Finançament just que ens pertoca, en lloc d'exprimir-nos amb Impostos abusius com aquest. Però sembla que els hi es més fàcil fer lo segon que lo primer.
Si et vols unir a una iniciativa popular per a exigir que l'Impost de Successions a Catalunya estigui com a màxim al mateix nivell que a Euskadi, Madrid, València, Balears, Navarra, etc. apunta't a noimpostsuccessions.forocatalan.com

Valora'l:
+
-
...
escrit per joan vidal , 11/11/2008 16:38

Estic d'acord amb tot a pressionar a l'administració per la eliminació d'aquest Impost que no pot ser més confiscatori i regressiu.
Ara és el moment que els nostres governants actuals, que diuen que són d'esquerres, siguin conseqüents amb la seva teòrica ideologia, i el suprimexin per regressiu i injust, ja que només el paguem les clases mitjanes baixes (vídues, jubilsts,...).
De totes maneres sóc molt pessimists sobre el particular, ja que cada vegada que s'esmenta el tema la nostra cladse política mira cap a un altre cantó.

Valora'l:
+
-
LA WEB QUE ENS HA D'UNIR CONTRA L'IMPOST SUCCESSIONS
escrit per glory , 05/01/2009 23:37

Ens hem d'unir en la web que s'ha creat per a l'eliminació de l'impost de successions:
www.noimpostsuccessions.forocatalan.com

Valora'l:
+
-
LA WEB QUE ENS HA D'UNIR CONTRA L'IMPOST SUCCESSIONS
escrit per glory , 05/01/2009 23:39

Ens hem de registrar en la web que s'ha creat com a pas previ per a la recollida de firmes contra l'impost de successions:
www.noimpostsuccessions.forocatalan.com

Valora'l:
+
-
Impost de successions
escrit per Mª Mercè Sancho Tuset , 31/01/2009 08:36

Cal unir-se per fer canviar aquesta llei.

Valora'l:
+
-
PROU DE PAGAR SEMPRE ELS MATEIXOS
escrit per josep Mª , 18/02/2009 17:42

És trist que per poder heretar un bé del teu pare que ha treballat tota una vida sencera, es tingui de pagar aquestes barbaritats. Estareu d´acord amb mi amb la següent afirmació, és més dificil fer cuadrar l´economia familiar, que la de qualsevol organisme públic (tot ho solucionen amb impostos).

Valora'l:
+
-
Vergonya
escrit per Julia , 26/02/2009 16:16

Abans de renegociar l'acord d'entesa amb el PSC,heu de desfer-vos del dos "CHUPÓPTEROS" que teniu en el Govern.Ara haurem de pagar la Carod TV?.
No us avergonyiu dels representants que teniu?.A mi ,per descomptat que no em representaran mai (jo era independentista,ara soc independentista dels independentistes acuals).
Al final haurem de demanar al Garzón que vingui a "rascar" a Catalunya.Segur que sota el Tripartit trobaria molta merda ,això sí ,repartida en quantitats inferiora a 12000 euros doncs així no es declaren:El famosos estudis del Saura,les no menys famoses Delegacións d'en Carod(em recorda a Sta,Teresa que per on passava fundava un Convent).Només cal que observeu l'íncrement de pes dels vostres companys de partit al Govern,això és la bona vida que es donen a costa del pobre contribuent.Ara,el que no té nom és que contribueixin al expol.li en el que sotmeten al Poble Català,aprofitant la mort d'un familiar.Aixó és un robatori en tota regla.Confio que algun dia paguin per tot el mal que estan fent a Catalunya.
Ara,els catalans,ja no provoquem ni enveja ni ràbia a espanya,ARA PROVOQUEM PENA .
Nois, si no ens carreguem aquesta gent,Catalunya aviat quedarè engullida per LAS ESPANYAS.
¡Eliminació de l'impost de successions"!

Valora'l:
+
-
Pressa de pél
escrit per conxita , 04/03/2009 14:56

estic d'acord, tenim que lluitar els catalans per l'eliminacio de l'impost de succesions! Hi tingut que pagar per la herencia de la meva mare tot els diners que m'ha deixat per poder conservar el pis. Tot aixo guanyat en el esforç de una treballadora i estalviadora que a la fi a anat a parar els seus estalvis a l'estat i no als seus fills, tal com ella volia. Lluitem per l'eliminació de l'impost de successions!

Valora'l:
+
-
esquerra?
escrit per àngel , 07/04/2009 11:20

Sí, i també s'ha d'eliminar l'IRPF.

Preguntes:

Els impostos han de ser més aviat directes o més aviat indirectes?

Els directes, què han de gravar? el treball o el capital?

Com és que les empreses, o sigui els beneficis tramiten a un tipus fix i el treball i les persones tramiten un tipus variable?

L'IRPF, a la pràctica, grava el capital i el treball de totes les persones o gairebé només el treball dels assalariats?

L'ISD grava , a la pràctica, la tranmissió de capital de totes les persones o bé només les de les classes populars i mitjanes?

Quan mori el sr. Botin, els seus hereus pagaran el tipus màxim de l'ISD (que és de caràcter estatal), com indicaria el sentit comú?
Quan morin els meus pares, els seus hereus pagarem proporcionalment més o menys que els hereus del sr. Botin?

Potser no han de desaparèixer ni l'IRPF ni l'ISD, però han de ser socialment progressius, i no com ara, que són impostos per captar diners de treballadors i classes populars.

Aquests impostos serveixen per redistribuir la riquesa, i per tant, ajuden a crear igualtat d'oportunitats aportant diners per les polítiques i l'acció del govern? O més aviat serveixen per consolidar i augmentar les diferències en la distribució de la riquesa?

Valora'l:
+
-
Cal fer quelcom amb l'Impost de Successions
escrit per Jesús Zamarreño , 26/04/2009 11:56

Si no el volen suprimir que el deixin per als rics de veritat, com han fet a França, Austria, Alemanya, etc.
En canvi aquí, els rics de veritat son els que més facilitats tenen per escapolir-se'n i sempre ens toca pagar als mateixos.
Mentrestant, a la majoria de Comunitats Autònomes "que es el que nosaltres som, no ho oblideu", paguen de l'ordre de cent vegades menys per aquest impost.
Com sempre, mal vistos pels altres, però això sí, pagant més que ningú!!!
I esquilats pels nostres, doncs no oblideu que aquest impost es d'origen estatal però ha estat cedit a les Comunitats Autònomes, per això a València, Madrid, Balears, etc. paguen cent vegades menys que aquí.

Valora'l:
+
-
Resposta sobre el senyor Botín
escrit per Jesús Zamarreño , 26/04/2009 12:08

M'he oblidat d'afegir la resposta a un punt del post d'"àngel".

Quan mori el senyor Botín, els seus hereus pagaran proporcionalment unes cent vegades menys que qualsevol dels que residim a Catalunya, per un cas similar.

I els hereus de la Duquesa d'Alba també, doncs també te la residència oficial a Madrid, comunitat que, com moltes altres, ha reduït la tarifa de l'impost en un 99%.

Cal insistir que l'ISD es estatal però ha estat cedit a les Comunitats Autònomes, que tenen facultats per aplicar reduccions de la tarifa com han fet la majoria d'elles, per no parlar dels territoris forals, Euskadi i Navarra, on no existeix la tributació per als cònjuges i els descendents directes.

L'ISD algu dia va ser un instrument de distribució de la riquesa, però això fa molts anys que no es així en els països moderns que han traspassat aquesta funció principalment a l'impost sobre la Renda.

Recordeu, la pàgina web www.NOsuccessions.org o noimpostsuccessions.forocatalan.com (es la mateixa) lluita contra aquest greuge comparatiu. Informeu-vos i registreu-vos-hi.

Valora'l:
+
-
els comentaris d'eduard ibanez
escrit per Eduard Ibáñez , 01/07/2009 22:48

Benvolguts,
Al meu parer, l'impost de successions és d'un tribut just en termes generals tal i com està regulat al nostre país. Pot ser millorat en alguns aspectes, per exemple elevant la quantia mínima de l'herencia que ha de tributar (per tal de gravar solament patrimonis importants). Però em sembla que el seu concepte és de justícia (mentre sigui progressiu), perquè significa la recuperació per la societat d'una petita part del patrimoni que ella ha contribuit a generar i alhora és una petita correció de les desigualtats socials que es generen a conseqüència de la trasnmissió i acumulació de la riquesa per via de transmissió generacional familiar.

Valora'l:
+
-
JA N'HI HA PROU
escrit per anna , 02/10/2009 16:04

Srs d'ERC no enganyin més, per a vostés és més important mantenir-se al poder que votar resolucions que demanda la ciutadania. Ja n'hi ha prou!!! ANIMO A TOTHOM A MANIFESTAR-SE DAVANT LA GENERALITAT!!!

Valora'l:
+
-
Farsa politica
escrit per isabel , 18/12/2009 11:54

Es una injusticia. Els catalans patim una expoliació. Som els que paguem més que ningú per tot. ERC m'ha decepcionat. Ja veuràs com correrant els del PSC i l'ERC quan vegin que CIU i el PPC guanyen vots. Als politics l'únic que els preocupa és perdre la cadira. Aixó que han fet aquests dies amb l'Impost de Successions és teatre, per enganyar-nos....Tenen infravalorats als ciutadans.
Crec que els de les "esquerres" haurien de tenir un ensurt....

Valora'l:
+
-
impost injust de succesions
escrit per gregori , 18/12/2009 17:36

Hi ha deficit fiscal, a madrid a catalunya i a roda de ter, Que aprenguin a administrar. En el meu poble han fet una plaça de 20 metres2, i hi han possat, 3 papareres i 3 bancs. aixo en plena crisi. Que donguin els diners als empresaris que no en quedara cap. Ara resulta que l´impost de succesions ha de salvar l´economia del pais. Son una colla de rucs

Valora'l:
+
-
Escriure comentari
més petit | més gran

security image
Escriu els caràcters de la imatge


busy
 

Enquestes